
Directive from the CCP Central Committee on the Report by the Central Propaganda Department 

Regarding Errors in Newspaper Coverage of Comrade Stalin’s Death 

Date: April 1953 

 

To: All Party Committees at Central Bureaus, Sub-Bureaus, Provincial Committees, and Municipal 

Committees 

The Central Propaganda Department has recently reviewed the reports of 90 newspapers nationwide 

concerning their coverage of the great political event of Comrade Stalin’s illness and death, and 

found that most newspapers committed errors of varying seriousness. This is a very grave matter 

that should command the full attention of all Party committees at every level. 

Comrade Stalin’s illness and passing represent an immeasurable loss to all progressive humanity 

around the world and are therefore one of the most significant political events that deeply concern 

our entire Party and the Chinese people. The various mistakes listed in the Propaganda Department’s 

report reveal, on the one hand, that many responsible personnel and editors at newspapers lack 

political sensitivity and a proper sense of responsibility, showing political apathy and disorganization 

in their work; and on the other hand, that many Party committees and organizations—particularly 

those overseeing non-Party newspapers—have failed to provide necessary political guidance and 

supervision. This is a concentrated manifestation of the bureaucratism that has long plagued Party 

leadership in the press. 

The errors made by newspapers in covering this major political event have already aroused public 

dissatisfaction and produced an unfavorable political impact. Therefore, the responsible persons in 

all newspaper offices, as well as the Party organs overseeing them, must carefully review and 

examine both editorial and leadership work in light of these mistakes. They must conduct a thorough 

self-criticism, provide serious political education to newspaper staff, and draw lessons to ensure 

concrete improvements in future work. 

This directive, together with the Central Propaganda Department’s report, shall be published in Party 

journals and distributed to all Party committees, newspaper offices, the Xinhua News Agency, radio 

stations, and magazine publishers for all Party members to study. 

Attachment: Report by the Central Propaganda Department on the Errors in Newspaper Coverage of 

Comrade Stalin’s Death 

After reviewing 90 newspapers of various types and sizes, and examining additional reports from 

some regions, the Propaganda Department found that over 50 newspapers committed errors, many 

of them very serious. The findings are summarized below: 

(1) Delays, omissions, and alterations in publishing key documents 

Many newspapers failed to promptly or fully publish important documents concerning Comrade 

Stalin’s illness and death. 

Over ten newspapers, including Qingdao Daily, Jilin Daily, Liaodong Masses’ Daily, Liaoxi Daily, Rehe 

Masses’ Daily, New Guizhou Daily, Heilongjiang Daily, Tangshan Labor Daily, Eastern Inner Mongolia 

Daily, Songjiang Daily, and Baotou Daily, delayed publishing the Xinhua communiqué on Stalin’s 

illness that was issued on March 4 and instructed to appear on March 5—only publishing it on March 

6. Qingdao Daily never published the March 5 bulletin at all. 



The Wendeng Masses’ Daily received the news on the night of March 4 but delayed publication until 

March 10, printing the reports of Stalin’s illness and death together. Other papers, such as Sino-

Soviet Friendship Daily, Changchun New Daily, Guangxi Daily, Xikang Daily, Zhangxuan Daily, Suiyuan 

Daily, Shandong Masses’ Daily, and Nanjing Xinhua Daily, also published key reports and documents 

one or two days late. 

Some papers altered or truncated official Soviet documents, such as the Central-South Workers’ 

Daily, which excerpted and rewrote portions of the Soviet joint resolution of the Party, Government, 

and Supreme Soviet Presidium, removing its introduction and thereby “greatly diminishing” its 

significance. 

Several papers omitted entire bulletins, including Handan Peasants’ Daily and Fengfeng Workers’ 

Daily, which did not publish Stalin’s illness bulletins, Mao’s message of condolence, or reports of Mao 

and Party leaders visiting the Soviet embassy. 

(2) Improper layout and presentation 

Numerous newspapers mishandled the placement and prominence of key materials. 

Some failed to print Stalin’s illness bulletins in the top headline position of the front page—for 

example, Inner Mongolia Daily, Suiyuan Daily, Jixi Workers’ Daily, Hubei Daily, Ningxia Daily, 

Northeast New Workers’ Daily, Xi’an Masses’ Daily, Gansu Daily, Guangming Daily, Chongqing Xinhua 

Daily, Fujian Daily, Shanghai Xinmin Evening News, and Qinghai Daily. 

Others failed to print Mao’s message of condolence after the bulletin, as required, such as Songjiang 

Daily, Shijiazhuang Daily, Huadong Dawn News, Nanjing Xinhua Daily, New Hunan Daily, and Jiangxi 

Daily. 

Headlines were also too small or inconspicuous—for instance, Suiyuan Daily used small fonts and 

buried key bulletins at the bottom of the front page; Shanghai Xinmin Evening News split the story 

between corners of the page. 

Serious misplacements included Fengfeng Workers’ Daily, which published the CCP Central 

Committee and Central People’s Government’s announcements on the fourth page while placing a 

local condolence telegram on the first—a clear case of “putting local before central.” 

In some cases, visual presentation errors were politically damaging: some newspapers failed to print 

black mourning borders, misplaced images, or even drew the Soviet flag incorrectly in mourning 

photographs. 

(3) Improper or politically erroneous language 

A few newspapers used inappropriate emotional wording. 

For instance, East China Youth Daily and Yantai Workers’ Daily used “grief and anger” (悲愤) instead 

of “deep sorrow” (悲痛), and Zibo Workers’ Daily described a worker as “hating” (痛恨) the news of 

Stalin’s death. Such wording was labeled a serious political error inconsistent with the tone of 

mourning. 

There were also many typographical mistakes that caused political problems—such as misspelling 

“Marx” as “Markko” and “Lenin” as “Ninglie.” Some papers omitted key words like “joint plenary 

session” from Soviet resolutions, or miswrote titles such as “appointing” instead of “proposing” 

Voroshilov as chairman of the Supreme Soviet Presidium. 

(4) Political and organizational causes 



Comrade Stalin’s death was a world-shaking political event that deeply affected all humanity. The 

widespread and repeated errors demonstrate political numbness, a lack of responsibility, and sloppy 

work style among editors, as well as weak political leadership and supervision from Party 

committees. These failings have caused public dissatisfaction and negative political effects. 

The Hubei Provincial Party Committee, recognizing the seriousness of Hubei Daily’s mistakes and the 

failure of its president Xie Feng to conduct proper self-criticism, submitted the case to the Central-

South Bureau’s Disciplinary Commission, which approved his removal from office and issued a formal 

reprimand to the newspaper’s editorial committee. 

The Propaganda Department recommends that all newspaper leadership and Party propaganda 

organs conduct comprehensive reviews and political education to overcome these shortcomings and 

improve the press’s political reliability and professional standards. 

 


